ValueSource Partners on vuoden 2023 Hankintayritys!
ValueSource halusi ottaa koko henkilöstön mukaan strategiamatkalle  

Työyhteisön pääseminen mukaan organisaation ”strategiamatkalle” ei ole itsestäänselvyys. ValueSourcen johdolle henkilöstön osallistaminen ja sitouttaminen liiketoimintastrategian rakentamiseen oli kuitenkin alusta asti tärkeää useista syistä.   Ketteränä matalan hierarkian organisaationa olimme tottuneet hyödyntämään asiantuntijoidemme kokemusta ja näkemystä. Tiedostimme, että ihmiset, meidän asiantuntijamme, ovat tärkein voimavaramme – kasvumme ja menestyksemme edellytys.   Lue, miten strategiatyömme prosessi eteni ja mitkä ovat […]

Lue lisää
Seuraa meitä

Dinolift Oy

Kevyiden henkilönostimien valmistaja Dinoliftin ja ValueSourcen yhteistyö käynnistyi, kun Dinoliftilla haluttiin nostaa hankintatoimen tasoa kokonaisuutena askel ylöspäin.
''
ValueSource kykenee omaksumaan monipuolisesti erilaisia rooleja hankintatoimessa. Kokemuksemme perusteella heidän palvelunsa sopii siis isoille, keskikokoisille tai pienemmillekin asiakasyrityksille toimialasta riippumatta.
Timo Knuutila
Operatiivinen johtaja, Dinolift Oy

Dinolift Oy valmistaa Loimaalla sijaitsevassa tehtaassaan korkealaatuisia, kevyitä DINO-henkilönostimia turvalliseen ja tehokkaaseen korkealla tapahtuvaan työskentelyyn lähes 50 vuoden kokemuksella.

200 henkilöä työllistävä perheyritys on kevyiden henkilönostimien tuotannossa alansa johtavia valmistajia, ja valikoimasta löytyy nostimia eri käyttötarkoituksiin niin vuokraamoille kuin loppukäyttäjillekin. Dinolift on toimittanut tuotteitaan yli 40 maahan, ja yrityksen tavoitteena on olla maailman paras kevyiden henkilönostimien valmistaja ja ykkösvaihtoehto asiakkailleen myös tulevaisuudessa.

Kolmivaiheinen projekti hankintatoimen kokonaiskehitykseen

Dinoliftin ja ValueSourcen yhteistyö käynnistyi vuoden 2022 lopulla, kun Dinoliftilla haluttiin nostaa hankintatoimen tasoa kokonaisuutena askel ylöspäin.

”Päätimme lähteä kehittämään hankintatoimeamme viime syksynä. Saimme eräältä kollegaltani tiedot muutamasta potentiaalisesta yrityksestä, joihin otimme yhteyttä ja joilta pyysimme tarjoukset. Vastausten perusteella saimme mielikuvan, että ValueSourcella vaikutti olevan tarpeisiimme vaadittavaa osaamista, ja niinpä valitsimme heidät kumppaniksemme.

Päädyimme toteuttamaan ValueSourcen kanssa useampivaiheisen kehityshankkeen. Ensimmäinen selkeä kokonaisuus oli nykytilamme kartoitus, jossa saimme ulkopuolista näkemystä prosesseistamme ja niiden potentiaalisista kehityskohteista sekä lyhyellä aikavälillä että laajemmassa mittakaavassa.

Toisena nostimme itse esille tavoitteen hankintastrategiamme kirkastamiseen. Toki meillä oli jo ennestään olemassa strategia, mutta halusimme siihen päivitystä ja tukea prosessin läpivientiin. Kolmantena vaiheena oli suunnitellun strategian jalkautus siten, että se näkyy konkreettisesti myös käytännön tasolla. Näihin vaiheisiin halusimme ValueSourcelta asiantuntemusta”, kuvaa Dinoliftin operatiivinen johtaja Timo Knuutila.

Nelikenttämalli auttaa hankintojen priorisoinnissa

Kartoitusvaiheen valmistuttua hankintastrategian suunnittelu laitettiin käyntiin kuluvan vuoden puolella. Toimitusketjujen johtaja Ari Kaapolan mukaan Dinoliftille rakennettiin uusi hankintamalli, joka auttaa työn kohdistamisessa oikeisiin paikkoihin.

”Lähdimme luomaan ValueSourcen kanssa Dinoliftille kategoriapohjaisen hankintamallin, jonka mukaan olemme jaotelleet tuoteryhmiämme. Nelikenttäisen mallin avulla opimme tunnistamaan sellaiset tuotealueet, jotka vaativat enemmän huomiota – ja samalla luonnollisesti myös sellaiset, jotka eivät ole prioriteettilistalla aivan kärjessä. Näin saamme keskitettyä työpanostamme ja voimavarojamme meille olennaisimpiin alueisiin”, Kaapola avaa.

Strategiatyön pohjalta Dinoliftilla on käynnistetty hankintatoimen eri osa-alueiden itsenäisiä kehitysprojekteja, joista yksi esimerkki on toimittajakäsikirjan laadinta.

”Hankinnassamme on paljon osa-alueita, joiden kehittäminen katsottiin kartoitus- ja suunnitteluvaiheessa oleellisiksi. Näissä projekteissa työskentelee vastuuhenkilöitä Dinoliftin puolelta, ja ValueSourcen asiantuntija on aktiivisesti mukana sparraamassa”, Knuutila täydentää.

ValueSourcen osaajat tuovat kaivattua ulkopuolista näkemystä

Hankkeen aikana fokus on pysynyt Knuutilan ja Kaapolan mukaan oikeissa asioissa, ja ValueSourcen osaaminen on saanut hyvän vastaanoton koko Dinoliftin projektiin osallistuneessa porukassa.

”Juuri henkilöt ovat olleet mielestäni avaintekijä projektissa. ValueSourcelta oli alkuvaiheessa mukana kaksi henkilöä ja myöhemmässä vaiheessa yksi, ja kaikista heistä on jäänyt meille kuva laajasta ammattitaidosta hankintatoimen osalta.

Olemme vieneet hanketta eteenpäin muun päivittäisen työmme ohessa, ja niissä raameissa on hienoa, että eteneminen on ollut joustavaa ja tarvittavia muutoksia on kyetty tekemään nopeastikin. Jos olisimme tehneet tätä vain omin voimin, osa kehitettävistä asioista olisi voinut jäädä muiden kiireiden jalkoihin. ValueSourcen kirityksen myötä projekti on edistynyt siis hyvin aikataulussa ja varmalla pohjalla.

On myös ollut tärkeää, että he ovat osanneet kysyä oikeita kysymyksiä nimenomaan hankintatoimen näkökulmasta ja viedä niillä projektia oikeaan suuntaan. Täytyy muistaa, että Dinoliftin hankintatiimissä ei missään nimessä ole aloittelijoita, eli kokemusta löytyy – ja siitä huolimatta näkisin, että ValueSourcen näkemys on tuonut meille lisäarvoa.

Vaikka hankkeessa on osallistujia Dinoliftin useammalta osastolta, arvostamme sitä, että ValueSourcen asiantuntijat ovat osanneet kasata porukan yhteen ja koota hankintatoimemme eri palasista kattavan kokonaiskuvan. Meillä on tietysti syvempi tuntemus tuotteisiimme ja liiketoimintaamme liittyviin erikoisasioihin, ja silti ValueSource on päässyt hienosti projektiin sisään ja tunnistanut keskeisen. Silloin lopputulos ei voi olla muuta kuin hyvä”, miehet kehuvat.

Hyötyä hankintatoimeen laajalla skaalalla

ValueSource on tehnyt vaikutuksen Dinoliftiin hallitusta myöten.

”Sen lisäksi, että ValueSourcen kanssa on ollut miellyttävää työskennellä, olemme pitäneet erityisesti lopputulemasta ja sen esittämisestä. Työn tulosten dokumentointi tahtoo joskus jäädä vähän taka-alalle, ja muistelemme ValueSourcen esitystapaa lämmöllä. Kehityshankkeen dokumentointia painetestattiin myös Dinoliftin hallituksen hankintakatsauksessa, ja vastanotto oli myös siellä hyvin myönteinen”, Kaapola kertoo.

Knuutila kokoaa lopuksi, että kumppanuutta ValueSourcen kanssa ei ole tarvinnut katua.

”Olen saanut yhteistyömme pohjalta käsityksen, että heidän substanssiosaamisensa on vahva hankintatoimeen liittyvissä asioissa, oli kyse sitten koneiden komponenttien, materiaalien tai minkä tahansa hankinnasta. Uskon, että ValueSourcesta on apua myös prosessipuolen firmoissa, eli heidän palvelustaan voi saada hyötyä laajalla skaalalla.

ValueSource kykenee omaksumaan monipuolisesti erilaisia rooleja hankintatoimessa. Kokemuksemme perusteella heidän palvelunsa sopii siis isoille, keskikokoisille tai pienemmillekin asiakasyrityksille toimialasta riippumatta.

On vaikeaa keksiä mitään suurempaa kritiikkiä, jota Dinoliftilla olisi ilmaantunut ValueSourcen suuntaan hankkeemme aikana. Mielestäni tämä kuvaa yleensä aika hyvin yhteistyön onnistumista: jos täytyisi ajatella, ostaisinko ValueSourcelta palvelua toisenkin kerran, kyllä varmasti ostaisin.”

Teemme hankinnoista sinulle kilpailuedun.

ValueSource Partners Oy
Linnankatu 3B
20100 Turku
Y-tunnus: 2283239-3

Tel: +358 (0)10 420 1110
E-mail: info@values.fi
Ota yhteyttä
Tietosuoja
Seuraa meitä
© All Rights Reserved 2024 ValueSource Partners Oy